Information om ditt boende

Ditt boende

Här finner du information till dig som är hyresgäst hos Surahammarshus AB. Välj bland länkarna och läs om hur du och dina grannar tillsammans bidrar till att göra boendet fortsatt trivsamt och tryggt.

Viktig information till dig som är hyresgäst hos Surahammarshus AB.

När hyresavtalet skrivs på gör Du och vi åtaganden för framtiden. För att Du skall få trygghet i boendet lovar vi på Surahammarshus AB se till:

  • Att lägenhetens och allmänna utrymmens tekniska standard upprätthålls,
  • Att värme och varmvatten tillhandahålles,
  • Att snöröjning och sandning sker,
  • Att skötsel av gräsytor och rabatter sker,
  • Att sophantering sker,
  • Att du lätt når vår personal t ex fastighetsskötare, uthyrare,
  • Att fel och brister avhjälps så snart det kan ske sedan Du meddelat oss

Dina åtaganden som hyresgäst för att uppnå trygghet i boendet är:

  • Att lägenheten används som det avtalats,
  • Att hyran betalas i rätt tid (normalt i förskott),
  • Att Du väl vårdar lägenheten,
  • Att Du uppträder så att grannar och den närmaste omgivningen inte störs,
  • Att Du inte överlåter lägenheten eller hyr ut den i andra hand

Tänk på …

Att i bland måste Surahammarshus AB ha tillgång till Din lägenhet för t ex reparationer, förbättringsarbeten eller besiktning,
Attalltidkontakta Surahammarshus AB om Du funderar på vad Du får eller inte får göra i Din lägenhet, måla, tapetsera etc.

Trivseln har stor betydelse. Trivs man med sin lägenhet och sina grannar tar man också tillvara de möjligheter som erbjuds att skapa trygghet i boendet.

Tänk på att den fastighet Ni bor i är ett flerfamiljshus. För den gemensamma trevnaden och trivseln bör Ni tänka på följande saker:

  • Förvara inte cyklar, barnvagnar, skidor eller andra tillhörigheter i trapphus, trappor, källargångar etc., utan använd avsedda lägenhets- och/eller källarförråd,
  • Placera inte cyklar, barnvagnar mm så att de blockerar entréer, hindrar sophämtning, snöröjning och sandning m.m.
  • Viss nyttotrafik måste givetvis få ske men parkering av bilar får endast ske på avsedda parkeringsplatser.
  • Dämpa radio, tv, stereo, m.m. så att ljudet inte stör Dina grannar. Tänk på att detta även gäller dagtid.
  • Visa särskild hänsyn till Dina grannar mellan 22.00 och 07.00. Bad och duschning bör inte ske under dessa tider.
  • Använd inte tvättstugan mellan 22.00 och 07.00.
  • Uppehåll inte tvättstugan för längre tid än Du bokat och lämna tvättstugan i städat och rengjort skick när du är klar.
  • Iakttag aktsamhet om byggnader och inventarier samt planteringar.

För att uppnå trygghet i boendet så krävs det att vi alla hjälps åt, både hyresgäster och hyresvärd.

Glöm inte att teckna hemförsäkring och elavtal innan inflytt!

Hyreskontraktet

Hyreskontraktet är en viktig handling som reglerar vad som ingår i hyran, dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst, uppsägningstiden när du ska flytta med mera.

Dina nycklar är värdeföremål

Vid inflyttning får du ett antal nycklar till exempelvis lägenheten och tvättstugan.

Dina nycklar är värdeföremål som inte får komma i orätta händer. När du flyttar ska samtliga nycklar återlämnas. Om du tappat bort en nyckel får du betala nyckelkostnaden och även kostnader för låsbyte. Extra nycklar beställes hos oss som du själv får bekosta.

Teckna hemförsäkring

Ibland är olyckan framme och då behöver du ha ett bra skydd för din egendom. Surahammarshus AB täcker bara skador på själva byggnaden – inte dina personliga ägodelar eller inventarier i din lägenhet.

Anmälan av elabonnemang

När du flyttar måste du teckna ett elabonnemang på din nya adress. För att få el till din bostad måste du själv anmäla till Vattenfall att du flyttar in i lägenheten, samt välja leverantör för elen. Meddela din inflytt snarast annars frånkopplas elen till din bostad.

Ändra adress

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Surahammarshus AB har som krav att våra hyresgäster ska ha en hemförsäkring. Det finns många försäkringsbolag att välja bland, Surahammarshus AB erbjuder tillsammans med Länsförsäkringar Bergslagen våra hyresgäster möjlighet att teckna hemförsäkring.

Klicka på länkarna nedan för mer information samt för att ladda ner blanketten som du sedan själv fyller i och skickar in till Länsförsäkringar Bergslagen.

Hemförsäkring Villkor

Allrisk Villkor

Utökat Reseskydd

Offert Anmälan Blankett

Surahammarshus AB ansvarar för att du som hyresgäst har en bra inomhusmiljö och rätt temperatur inne i lägenheten året om. Hyreslagen reglerar inte vilken temperatur det ska vara i lägenheten, därför följer vi Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att temperaturen inne i lägenheter bör vara mellan 20 och 23 grader. En normal inomhustemperatur ska inte vara lägre än 18 grader och inte varmare än 26 grader (på sommaren).

Under hösten och våren kan temperaturen utomhus variera mycket mellan varma dagar och kallar nätter. Det gör att det kan ta ett tag för värmesystemet att hitta rätt balans på temperaturen inomhus. Då kan du uppleva att det blir en lägre temperatur i din lägenhet men det brukar regleras automatiskt på någon dag.

Tänk på att inte ställa stora möbler eller hänga tjocka gardiner framför elementen. Det måste vara öppet framför dem för att värmen ska kunna cirkulera i lägenheten.

Tänk även på att inte stänga för ventiler och friskluftsintag. Den friska luften som strömmar in sprider värmen i lägenheten och ger ett bra inomhusklimat. Stänger du ventilerna ökar risken för kalla golv och drag i lägenheten.

Kalla element betyder inte att det är kallt i lägenheten! När elementen i din lägenhet känner av att det är rätt temperatur stängs det av. Efter ett tag svalnar det till samma temperatur som i rummet. Blir det svalare än 20 grader inne värms elementen automatiskt upp igen. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala även om det är kallt ute. Det innebär fortfarande att det är rätt temperatur inne i lägenheten!

Innan du gör en felanmälan är det bra om du själv kontrollerar temperaturen i rummen. Kontrollera först att elementen är påslagna och uppskruvade på max, därefter mäter du temperaturen på detta sätt:

  • Mät temperaturen i mitten av rummet, 1 meter ovanför golvet. (Viktigt att termometern inte läggs direkt på golvet, i ett fönster eller intill en yttervägg då detta kan ge missvisande temp).
  • Visar termometern 20-23 grader är temperaturen i lägenheten rätt.
  • Visar termometern mindre än 20 grader under flera dagar i rad gör du en felanmälan.

Tänk på att rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten inte gäller vid extrema väderförhållanden.

Följ länken så kommer du till en kort video som vi har hämtat från Hyresgästföreningens hemsida, där de tydligt informerar om inomhustemperatur i lägenheter https://youtu.be/AkK_zYHtA6I

Surahammarshus AB åtgärdar brister och andra fel i lägenheten som uppkommer på grund av ålderdom eller normalt slitage. Om något går sönder i bostaden på grund av att hyresgästen har varit oförsiktig eller vårdslös kallas det för handhavandefel eller överslitage. Surahammarshus AB kan laga sådana typer av fel, men hyresgästen får själv betala för reparationen, både för material och arbetstid. Kostnaden läggs till på hyran. Exempel på priser se nedan, priserna kan komma att ändras. Om extern leverantör behövs tillkallas för att åtgärda felet kommer även denna kostnad att debiteras hyresgästen. Observera att Surahammarshus bedömer om felet är handhavandefel eller inte.
Exempel på handhavandefel och kostnad Pris material och arbete
Felanmälan som inte påvisar något fel vid kontroll 650 kr
Planerat arbete som inte kan utföras pga hyresgästen 650 kr
Byta plastsits med lock på WC 600 kr
Byta duschset (munstycke, slang, duschhållare) 750 kr
Rensa stopp i golvbrunn pga ej rengjord golvbrunn 750 kr
Rensa stopp i tvättställ pga ej rengjort vattenlås 550 kr
Byte av vattenlås på tvättställ 650 kr
Rensa stopp i WC pga föremål 750 kr
Rensa stopp i ventilationsdon pga ej rengjort 550 kr
Rensa stopp i avrinningsrör i kylskåp pga ej rengjort 550 kr
Sprucken plastlåda i kyl eller frys 800 kr
Rensa sil i diskmaskin/rensningslucka eller pump tvättmaskin, filter torktumlare pga ej rengjort 550 kr
Byta vred på spis 400 kr
Byta ugnsplåt 750 kr
Återmontera ugnslucka efter rengöring 250 kr
Byta termostat till element 450 kr
Byta glaskupa till lampa 450 kr
Byta innerdörr 2000 kr
Byta dörrhandtag, lås och beslag på innerdörr 1000 kr
Byta lås på innerdörr 800 kr
Byta handtag på innerdörr 500 kr
Slå på strömmen 650 kr
Byta vägguttag 750 kr
Byta strömbrytare 750 kr
Borttappad eller förstörd TV-Box från Sappa 1000 kr

Alla hyresgäster ansvarar för att ta väl hand om sin lägenhet och själva lösa enklare fel. Om du själv inte har möjlighet att åtgärda felet eller inte har någon som kan hjälpa dig kan du beställa tjänsten av Surahammarshus AB mot en kostnad som läggs på din hyra. Exempel på priser ser du nedan, prislistan kan komma att ändras. Kontakta vår felanmälan vardagar klockan 7-9 om du vill beställa hjälp från oss. Nedan ses exempel på tjänster.

Senast uppdaterad 2024-02-08

 

Nyckeltjänster Pris material och arbete
Låsbyte i lägenhet vid borttappade nycklar 4800 kr
Beställning av extra lägenhetsnyckel 400 kr
Beställning av extra tagg (till entréport/tvättstuga) 200 kr
Låsbyte postfack 500 kr
Låsbyte garage 4800 kr
Låsbyte hänglås till källarförråd (Surahammarshus ABs hänglåssystem) 850 kr
Extra avgift för akut låsbyte 1000 kr
Låsöppning dagtid vardag av Surahammarshus ABs personal 1500 kr
Nycklar till motorvärmare, per st 150 kr
   
Hushållstjänster  
Byte av ljuskälla (ej lysrör) 350 kr
Byte av lysrör inkl. glimtändare 750 kr
Byte av lampa i ugn 500 kr
Byte av lampa i kyl/frys 500 kr
Byte av lampa i köksfläkt 500 kr
Byte av säkring 300 kr
Smörjning av gångjärn till dörrar 350 kr
   
Trädgårdstjänster marklägenhet med uteplats  
Snöskottning marklägenhet entré samt gång till entré, per säsong 650 kr
Gräsklippning av egen uteplats marklägenhet, per säsong 850 kr
Trädgårdsarbete och övriga tjänster gällande egen uteplats.
(Hyresgäster över 70 år erhåller 300 kr i rabatt på timpriset)
600 kr per timme
+ 500 kr i miljöavgift tillkomme

Ditt TV-utbud

I avtalet ingår en digitalbox och ett programkort med ett digitalt basutbud till varje hushåll. Basutbudet består av dessa TV-kanaler från och med 1 Juni 2025: SVT1, SVT2, 4 HD, SVT Barn, SVT24, Kunskapskanalen, ATG Live och Sappa

Uppgradera ditt TV-utbud!

Vill du utöka ditt utbud med fler TV-kanaler? Upptäck valfriheten hos Sappa med allt ifrån större familjepaket, till mindre intressepaket eller enstaka kanaler. Sappa har ett av marknadens bredaste utbud med kanalpaket och playtjänster från både Sappa, C More och Viasat. Kolla in deras olika TV-paket här! https://sappa.se/tv/kanalpaket

Bredband för alla surfare!

Samla dina tjänster hos en och samma leverantör – skaffa även bredband från Sappa! De erbjuder snabbt och stabilt bredband i flera olika hastigheter. Spana in deras erbjudanden här: https://sappa.se/bredband/bredband

Kundvänliga Sappa

För Sappa är kundupplevelsen det viktiga. Målet är att vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns deras kundlojalitetscenter på plats alla dagar, året om 8-22, utan knappval eller långa väntetider.

Kontakta Sappa

Tveka inte att höra av dig till Sappa om du har några funderingar. Du når dem på 0774-444 744, hej@sappa.se eller på sociala medier @sappasomduvill. Du kan också chatta direkt på sappa.se https://sappa.se/ Sappa svarar alla dagar 8–22, året om.

Allmän information till våra hyresgäster om de digitala TV-boxarna

  • Tänk på att TV-boxen är bunden till lägenheten. Vid avflytt ska komplett TV-box med alla tillbehör lämnas kvar i lägenheten.
  • All info om hur du kopplar in boxen finns med i förpackningen.
  • Felanmälan och frågor gällande boxen hänvisas till Sappas kundtjänst på
    tel. 0774-444 744

Ditt Internet

Du väljer själv internetleverantör och alla frågor som gäller ditt internet hänvisas till den aktuella leverantören.

När du källsorterar ditt avfall bidrar du till en bättre miljö och sparar på jordens resurser!

Det allra bästa för miljön är att inte behöva tillverka nya produkter över huvud taget, och därför istället återanvända så mycket som möjligt.

I Sverige är vi väldigt duktiga på att sortera vårat avfall så att det mesta går till återanvändning, men vi kan bli ännu bättre!

För att underlätta för dig som hyresgäst hur du ska sortera ditt avfall har vi skrivit några rader du kan ta till hjälp.

Det avfall du inte kan slänga i fastighetens egna kärl sorterar du och tar med till stora återvinningscentralen eller till någon av de mindre återvinningsstationerna som finns runt om i Surahammar och Wirsbo på följande adresser;

– Stålvägen 12, Surahammar. Stora återvinningscentralen.
– Borevägen, Surahammar.
– Torsgatan, Surahammar.
– Mårdvägen, Surahammar.
– Odonvägen, Surahammar.
– Enebbavägen, Wirsbo.
– Dynavägen, Wirsbo.
– Bergslagsvägen, Wirsbo.

Här finns det även containrar utställda för insamling av kläder.

Detta avfall ska du slänga i fastighetens egna sopkärl:

Matavfall

Hit hör matrester, fruktrester, grönsaksrester, kaffefilter med sump, tepåsar, kött och fiskrens. Detta lägger du i den bruna påsen som sedan slängs i fastighetens behållare för komposterbart hushållsavfall.

Om din lägenhet är utrustad med en Matavfallskvarn – Här kan det mesta matavfallet malas ner. Undvik dock köttben och långfibriga grönsaker som selleri och rabarber. Det du maler ner i matavfallskvarnen transporteras till reningsverket där det tas om hand och så småningom blir till biogas.

OBS! Använd matolja får inte tömmas i avloppet!

Häll använd olja och matfett i en PET-flaska och lämna på återvinningscentralen!

Brännbart Hushållsavfall

Hit hör bland annat dammsugarpåsar, blöjor, hygienartiklar, snus och fimpar, kattsand, kuvert, gummi och grova köttben. Detta läggs i fastighetens behållare för brännbart hushållsavfall/restavfall.

Allt annat avfall (se nedan) ska sorteras och lämnas på Återbruket eller på någon av kommunens mindre återvinningsstationer:

Plastförpackningar

Till exempel påsar, bärkassar, flaskor, burkar, dunkar, tuber, frigolit, plastfolie, små hinkar, med mera. Både mjuka och hårda plastförpackningar läggs i samma behållare på återvinningsstationen.

Pappersförpackningar

Till exempel mjölk- och juicepaket, pastapaket, vadderade kuvert, toapappersrullar och hundmatsäckar. Lämnas i avsedd behållare på återvinningstationen.

Metallförpackningar

Till exempel konservburkar, tomma sprayburkar, kapsyler och lock, tuber, tomma färgburkar, dryckesburkar utan pant och aluminiumfolie. Dessa lämnas i avsedd behållare på återvinningsstationen.

Glasförpackningar

Flaskor och burkar av ofärgat och färgat glas, lämnas i avsedd behållare på återvinningsstationen. Tänk på att ta av korkar, kapsyler och lock.

Farligt avfall

Hit hör kemikalier, lösningsmedel, färgrester, lacker, bekämpningsmedel, oljor, rengöringsmedel, lim, med mera. Farligt avfall ska alltid lämnas på stora återvinningscentralen.

Batterier

Till exempel småbatterier, engångsbatterier, laddningsbara batterier, bilbatterier och inbyggda batterier. Lämnas i avsedd behållare på återvinningscentralen.

Tidningar

Dagstidningar, veckotidningar, reklamblad, broschyrer, pocketböcker, vykort och kataloger. Tänk på att ta bort plastpåsar och sortera för sig. Lämnas i avsedd behållare på återvinningscentralen.

Grovavfall

Hit hör bland annat möbler, cyklar, barnvagnar, porslin, kläder och textilier, kakel, tegel, sten, betong, trädgårdsavfall, julgranar, jord, brädor, spånskivor, dörrar och glasrutor. Dessa sorteras och lämnas på stora återvinningscentralen i avsedda behållare. Är du osäker får du hjälp av personalen.

Elavfall

Till exempel TV-apparater, datorer, mobiltelefoner, hushållsmaskiner, vitvaror, leksaker, armaturer, glödlampor, lågenergilampor, lysrör och kabelskrot. Detta lämnas på stora återvinningscentralen.

Tack för att du sorterar ditt avfall!

Så här sorterar du ditt organiska avfall / matavfall:

I alla fastigheter gäller källsortering, vilket innebär att allt avfall skall sorteras.

Organiskt avfall, matavfall, ska sorteras ut från övrigt avfall med hjälp av den Bruna Påsen.

Låt avfallet/matresterna rinna av ordentligt innan du lägger det i den bruna papperspåsen. OBS! Använd inga andra påsar än just dessa!

Lägg sedan den bruna påsen i fastighetens egna sopkärl märkt ”Organiskt avfall” eller ”Bioavfall”.

Se även information tryckt på påsen.

Vad ska du lägga i den bruna påsen?

  • Matrester, både tillagade och rått kött, fisk och fågel.
  • Bröd, kex, kakor.
  • Kaffesump, kaffe- och tefilter.
  • Ägg och äggskal.
  • Mjölkprodukter.
  • Rester av pålägg.
  • Frukt och grönsaker.
  • Mjöl-, ris- och pastaprodukter.
  • Hushållspapper och servetter som inte är av klorblekt pappersmassa.
  • Fiskrens, räk- och kräftskal.
  • För ytterligare information om avfallshantering kontakta:

Vafab Miljö på 020-120 22 20 mellan kl. 8.00-12.00 och 13.00-16.00.

E-post: kundservice@vafabmiljo.se

Vid användning av tvättstugan är det viktigt att du håller tvättiderna och städar efter dig när du är klar.

Lämna tvättstugan i det skick du själv vill mötas av!

  • Bokning digitalt av tvättpass med TAGG görs genom att du lägger taggen mot bokningstavlan och följer instruktionerna på skärmen. Observera att du endast kan boka ett tvättpass i taget.
  • Bokning av tvättpass med bokningslås görs genom att lägenhetens bokningscylinder placeras på ledigt tvättpass i tavlan. Ta bort cylindern efter nyttjat pass, den får gärna sättas i parkeringsläge nederst på bokningstavlan. Bokat tvättpass som inte tagits i anspråk inom 30 min efter passets början, får utnyttjas av annan hyresgäst.
  • Använd gärna miljömärkt tvättmedel. Överdosera ej.
  • Tvättpåse måste användas vid tvätt av bygel-BH.
  • Torka av tvättmaskinerna och gör dem rena från överblivet tvättmedel, rensa luddlådan bakom maskinerna noga samt rengör filtren i torktumlare från ludd och smuts, rengör torkrummet inklusive golvet. Städa efter dig i hela tvättstugan och ställ tillbaka städredskapen efteråt.
  • Efter avslutat tvättpass se till att alla fönster är stängda och lamporna släckta.
  • Rökning är förbjuden.
  • Stora mattor får INTE tvättas i fastighetens maskiner.

Tänk på att;

Det är ditt ansvar att kontakta oss om du finner tvättstugan i ostädat skick innan ditt pass påbörjas.

Regulations for the laundry room

  • Times are to be booked with your TAG by putting it on the digital screen and then follow the instuctions that are shown. You can only book one laundry time at a time.
  • Times are otherwise booked by inserting cylinder locks at the desired time and day. Please respect these times and let your lock remain during the entire time you are washing, but remove it afterwards. It is not permitted to use someone else’s laundry time.
  • Please use environmentally friendly detergents. Do not use more than necessary.
  • Laundry nets must be used when washing push-up bras
  • Wipe off the washing machines and clean away any residue detergent. Remove fluff and sand from filters in dryers.
  • Clean up after yourself and return cleaning equipment to the proper locations.
  • After washing, make sure that all windows are closed and the lights are turned off.
  • Smoking is not permitted.
  • Large rugs and carpets may NOT be washed here.
  • Remember, it is your responsibility to contact us if you find the laundry room unclean before you start your washing time.

Alla gemensamma utrymmen som till exempel trapphus, loftgångar och källargångar ska vara helt fria från hindrande och brännbara föremål. Skulle det uppstå en nödsituation, tex att det skulle börja brinna, ska du och dina grannar lätt kunna ta er ut. Samtidigt ska räddningspersonal och ambulans lätt kunna ta sig in vid nödsituationer.

Det är också viktigt för trivseln i våra fastigheter att det är ordning och reda i våra gemensamma utrymmen och att alla hjälps åt att hålla dem rena och tomma från saker och skräp.

Enligt lagen om skydd mot olyckor är vi som hyresvärd ansvariga för våra hyresgästers säkerhet.
Vi vill säkerställa att alla dessa utrymmen är helt fria från saker. Som en del i det aktiva arbetet med att upprätthålla rena och fria trapphus, loftgångar och källargångar genomför vi regelbunden rensning av dessa utrymmen. Allt från barnvagnar och cyklar till dörrmattor, möbler och leksaker tas med.

Det innebär att alla personliga saker som står i dessa utrymmen vid rensning tas om hand av oss och förvaras sedan i tre månader. Därefter kommer sakerna att slängas om ingen gjort anspråk på dem. Om du saknar något kan du mot beskrivning och en kostnad av minst 500 kronor hämta ut ditt föremål. Kostnaden läggs på din lägenhetshyra.

OBS! Det vi bedömer som skräp städar vi undan löpande och det körs direkt till återbruket för återvinning och sparas ej!

Regler för parkering av bilar på Surahammarshus AB’s parkeringsplatser:

  • På flera områden erbjuder Surahammarshus AB förhyrda parkeringsplatser, kontakta oss om du vill hyra en parkeringsplats, med eller utan motorvärmarstolpe!
  • Parkering på avgiftsfria platser är tillåten för hyresgäster och besökare till våra hyresgäster under maximalt 24 timmar.
  • Gästparkeringar är endast avsedda för gäster till fastigheterna, fastighetens hyresgäster får inte använda dessa platser.
  • Uppställning av avställda fordon, fordon som ej är skattade eller har genomgått godkänd besiktning är inte tillåtet.
  • Uppställning av husvagnar och andra typer av släpvagnar är inte tillåtet. I begränsad omfattning kan hyresgäster få tillfälligt tillstånd. Då krävs att tillstånd utfärdat av Surahammarshus AB placeras väl synligt på fordonet.
  • På omarkerade platser inom fastigheten råder parkeringsförbud!
  • Skrotbilar eller långtidsuppställda, avställda eller obesiktigade fordon kommer anmälas för bortforsling på ägarens ansvar och bekostnad.
  • Som hyresgäst ansvarar du själv för snöröjning och halkbekämpning samt renhållning runt det egna fordonet.

För att anmäla felparkerade fordon kontaktas Securitas på tel. 0771-76 70 00